10 d’abril del 2008

Les TIC a l'educació infantil. Capítol 4 i 5.




Les TIC a l'Educació Infantil
Autors: Jordi Cases i M. Roser Torrescasana
2006 Editorial Universitat Oberta de Catalunya (UOC)


El quart capítol ens parla sobre l’organització i la gestió del recursos TIC a l’escola, ja que no tot es soluciona amb tindre les TIC al centre escolar sinó que és necessari una reflexió sobre com es van organitzar per tal de fer un bon ús d’aquestes.

Un dels debats que han sorgit a l’actualitat a l’hora d’organitzar les TIC a l’escola, consisteix en decidir si les TIC han d’estar a la pròpia aula o l’aula d’informàtica, i el que he après ha sigut que tenint els ordinadors a classe, la integració de les TIC es pot esdevenir d’una manera més natural a la feina quotidiana, resultant més útil sobretot a les aules d’infantil. A més a més, l’actitud dels mestres respecte les TIC ha de ser oberta i les han de considerar com una ferramenta més que utilitzar al treball diari de la classe per què la incorporació de les TIC tinga èxit.

També desconeixia qui eren els encarregats d’impulsar el projecte TIC i portar-lo endavant al centre escolar, gràcies al text he sabut que són l’equip directiu, el coordinador, la comissió d’informàtica i el claustre. A més a més, de les funcions més importants que desenvolupa cadascun dels quals, respecte a aquest projecte.

M’he pogut fer una idea de l’equipament que hauria de disposar tota escola actual per tal de poder portar a terme un bon projecte TIC a l’escola. Aquest equipament consta d’una connexió a la xarxa del centre i a Internet des de totes les classes i sales de l’escola; un aula d’ordinadors on poder treballar en grup; ordinadors a l’aula, almenys 4 per aula i connectats a la xarxa del centre i a Internet; perifèrics com impressores i escàners, el canó de projecció, a poder ser que siga mòbil i per tant la pantalla de projecció també haurà de ser mòbil; la càmera de fotos, ja que té moltes aplicacions escolars; la càmera de vídeo, per treballar àudio i imatge en moviment; pantalles tàctils a p3 i a llars infantils, ja que és de gran ajuda per als nens menuts que encara tenen dificultats en la motricitat fina i per tant amb el ratolí.

Com ja he comentat al principi d’aquest text, l’organització de les TIC a l’escola, tant en l’espai com en el temps, és un aspecte imprescindible que ha de quedar explícit en els documents de l’escola (PEC, PCC i RRI). Els propis recursos dels que disposa l’escola són els que determinen l’organització de la classe, la interacció i cooperació amb els altres i els continguts de l’aula. A més a més,els recursos que tenim al nostre abast i considerem útils, segons la funció que els donem determinaran un tipus de valor pedagògic o un altre.


El capítol 5 és un recull dels programes que habitualment s’utilitzen a l’etapa de l’educació infantil. Comença amb una classificació dels programes que ja estan instal·lats als ordinadors segons la funció que porten a terme, i són els següents: processadors de texts ( Word i Openoffice), programes de dibuix (el paint i el Kid Pix), programes de presentació (el power point i el impress), programa JClic i Clic, programes de tractament d’imatge per als mestres (Paint Shop Pro, el Gimp i ACDC), programes d’enregistrament de so (Audacity o CoolEdit). A banda d’aquesta classificació ens ofereix un gran recull d’enllaços de pàgines d’Internet on podem trobar una gran quantitat de recursos que és poden tractar amb les TIC a l’escola.

Al llarg de capítol he pogut trobar una gran quantitat d’enllaços de pàgines molt útils per a treballar les TIC amb els nens d’infantil concretament, però les que més interessants m’han paregut han sigut les següents:

1) PROGRAMA JCLIC: http://clic.xtec.net/es/jclic/

En la pàgina JCLic podem trobar informació sobre les característiques d’aquest programa, algunes mostres de com funciona, en que consisteix i la possibilitat de descarregar e instal·lar els tres programes que el formen ( JClic, JClic author i el JClic reports)

El programa JClic ja el coneixia, ja que el any passat vaig treballar amb ell, inclòs aquest any també l’estic treballant. El programa JCLic és una aplicació de software lliure basada en estàndards oberts i funciona en diversos entorns operatius: Linux, Mac OS X, Windows y Solaris. Aquest entorn informàtic ha estat desenvolupat pel Departament d’educació de la generalitat de Catalunya i consisteix en un programa d’ensenyament a través d’una TIC, el ordinador.
Aquest programa ens ofereix moltes possibilitats tant als alumnes com als mestres.

Als alumnes els permet aprendre, repassar, practicar, memoritzar i ampliar activitats multimèdia que estan treballant a classe d’una manera pràctica i utilitzant el ordinador.

Al mestre li ofereix la oportunitat de descarregar de la pàgina JClic activitats ja realitzades per unes altres persones penjades amb l’objectiu de que es troben a la disposició de qui vullga descarregar-se-les i utilitzar-les. Aquestes activitats estan classificades segons l’àrea que tracten, el idioma i el nivell ( els seu rang s’estén des de infantil fins a batxillerat); aquesta classificació facilita la recerca a les persones que busquen una activitat d’un àrea concreta, per a una edat i en un idioma específic. L’adreça següent és on es troba la biblioteca de les activitats: http://clic.xtec.net/es/act/index.htm
Un altra possibilitat que té el mestre és la de realitzar per ell mateixa les activitats que vol que els nens porten a terme, açò ho pot fer a través del JClic author. Aquesta part del programa JClic ens ofereix una gran recull d’activitats que es poden fer (trencaclosques de diverses maneres, sopes de lletres, etc,).

2) ENTORN EDUCATIU edu365: http://www.edu365.cat/

Aquesta web, al igual que la del JClic, ha estat creada pel Departament d’educació de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’un espai educatiu on hi ha diverses aplicacions que poden ser útils per a treballar-les a l’escola o al institut, ja que hi ha recursos per a totes les etapes i cicles educatius fins a Batxillerat i FP.
En la pàgina principal a l’esquerra, trobem 5 apartats: el primer va dirigit als alumnes, apareix cada una de les etapes comentades abans, el segon es tracta d’informació i recursos dirigits als pares i mares, el tercer són dos portals de Catalunya ( xtec (http://www.xtec.cat/) i edu3.cat (http://www.edu3.cat/) ), el quart són diversos enllaços d’interès i per últim el quint es tracta del quiosc ( idees sobre TICs que es poden treballar a l’escola).

Si ens centrem en l’apartat específic de l’educació infantil (http://www.edu365.cat/infantil/index.htm) podem trobar: jocs, vídeos, activitats per a llegir i escriure, activitats per a dibuixar i pintar, activitats de música, de matemàtiques, del propi coneixement del propi cos i de l’entorn. Cadascuna de les parts citades esta composta per una sèrie de subapartats, en cada ú es tracta un contingut específic de l’apartat general.
Per exemple en a part anomenada entorn, hi ha un subapartat que rep el nom del “món per un forat” (http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/ )on podem trobar informació distribuïda en 3 apartats (Societat, éssers vius i paisatge) de gran interès per als nens d’infantil. Cada apartat té uns altres subapartats ( el riu, per exemple), cada un consta d’un clip de vídeo incorporat que es pot veure i escoltar, un recull de fotos, unes activitats dividides en 3 nivells (parvulari, cicle inicial i jocs) i un dibuix en blanc i negre tret d’una foto de l’activitat per a ser pintat i imprès.

3) RECURSOS PER A L’EDUCACIÓ INFANTIL: http://www.aulainfantil.com/

Aquesta pàgina web l’han elaborat un grup de professionals de l’educació infantil, de comunicació i d’informàtica. Aquesta va dirigida especialment a la comunitat educativa: pares, mestres, tutors, pares i nens.
A la pàgina principal podem trobar diversos apartats:
· El de notícies
· Entrevistes
· Una agenda educativa, on ens informen de conferències relacionades amb l’educació.
· Un de lectura, on apareixen anunciats contes infantils.
· Un altre anomenat escola de pares, amb consells i cursos de formació de pares i mares.
· Un de recursos, dividits en 3 tipus: jocs on-line, software educatiu i contes.
· Fòrums

A més a més de tots aquests serveis i continguts, la pàgina és bàsicament un cercador de centres educatius d’infantil.

Pel que fa als recursos que podem treballar en l’etapa d’educació infantil, cal destacar una zona anomenada, la “zona del peque”. En aquesta zona podem trobar jocs, endevinalles, dibuixos per colorear,contes, cançons, poesies, acudits, travallengües, on el nen pot jugar, dibuixar i fer activitats utilitzant les TIC.

4) EL PROJECTE TELEMÀTIC COOPERATIU “SALIX I ELS SENTITS”: http://www.lacenet.org/sentits/

Aquest és un projecte que s’ofereix a les escoles que hi volen participar, està pensat especialment per a els nens de 4 i 5 anys. El projecte telemàtic facilita la integració de les TIC al currículum de les escoles perquè es treballa amb elles i ens permet veure els resultat final de la feina realitzada i compartir-la amb altres participants del mateix projecte.

El projecte telemàtic proposat s’anomena “ Salix i els sentits”, aquest consisteix en un viatge a través dels cinc sentits està presentat per un pallasso anomenat Salix. Aquest projecte consta de diferents components:
· La caixa amb material sensorial per treballar els 5 sentits, aquesta caixa la reben les escoles a principi del projecte on també apareix un conte per a cada sentit.
· La pàgina web del projecte, on es pot veure la feina realitzada, noves propostes per al projecte i el mateix projecte fet per unes altres escoles, per tant treballat de manera diferent la mateixa temàtica.
· Per últim als nens se’ls fa una festa on tenen l’oportunitat de conèixer al pallasso Sàlix i es tanca el projecte.
A la pàgina general: http://www.lacenet.org/cat/inici.html trobem els 8 projectes que s’estan realitzant al llarg d’aquest curs 2007-2008. Cadascun dels projectes compta amb una pàgina web pròpia (com l’anterior del projecte dels sentits) en la qual, es pot obtindre informació sobre el projecte i veure les aportacions dels grups que hi participen. A més a més, es troba el enllaç que ens permet inscriure a un d’estos projectes.