7 d’abril del 2008







Les TIC a l'Educació Infantil
Autors: Jordi Cases i M. Roser Torrescasana
2006 Editorial Universitat Oberta de Catalunya (UOC)







El capítol 1 parla de la importància que té la introducció de les TIC a l'escola. Els motius d'aquesta importància recauen en els canvis que estem sofrint en la actualitat, canvis que reben el nom de revolució digital, la qual, ha donat lloc a la societat de la informació on tots estem implicats i on la informàtica, les telecomunicacions, el món audiovisual, l'electrònica i l’accés a una gran quantitat d'informació forma part de la vida quotidiana de les persones. Per tant el que hem de fer les persones és adaptar-nos als canvis per poder afrontar els nous reptes que ens aniran sorgint. Com ja he dit abans aquesta revolució ha afectat i està afectant a totes les persones, inclòs nens, els quals, quan apleguen a l'escola ja utilitzen les noves tecnologies perquè des de que han nascut viuen rodejats d'aquesta i formen part d'aquest nou món digital.

Per tant al igual que les persones, la escola s'ha d'adaptar a la nova societat de la informació per tant ha de fer gran canvis en molts aspectes com per exemple en l'estructura física de l'escola, en les polítiques educatives, en l'àmbit administratiu, en les metodologies de treball i en el vocabulari educatiu del mestre.

L'escola ha d'aprofitar les possibilitats que ens ofereixen les TIC però sempre adaptant-les a les capacitats dels nens, modificant la seua organització i metodologia per donar resposta a la nova realitat Com que l'entorn ha canviat, l'activitat pròpia de l'escola ha de canviar també per poder donar respostes a aquest entorn canviant i valorar l'impacte i les repercussions que té. Causa per la qual l'activitat dels docents ha de canviar amb l'objectiu de que l'escola siga de qualitat i puga ajudar als nens ha créixer en aquesta nova societat de la informació.


El segon capítol ens parla de les aportacions de les TIC a l'educació Infantil, aquestes ja es troben presents a l'escola, però els nens necessiten d'una persona que els estimule a utilitzar-les, capaç d’adaptar-se a les capacitats dels nens i ajudar-los en el procés d'aprenentatge, a l'escola aquesta persona és el educador.


Hi ha dos aspectes que estan molt lligats, aquest lligam es pot veure molt bé a l'etapa d'educació infantil, sobretot en aspectes que cal tindre en compte a l'hora d'utilitzar com a recurs les TIC a les aules, les quals han d'estar integrades a l'escola de la mateixa manera que estan integrades en la societat. Aspectes com passar d'una situació de dependència respecte el mestre quan s'inicie en les TIC, a un altra de més autonomia gràcies a les ajudes rebudes pel mestre; l'ampliació de les relacions personals del nen que li ajudaran a aprendre amb les TIC, de manera cooperativa i col·lectivament i la millora de la motricitat fina amb l'ús de les TIC.


A l'actualitat l'escola no és la única font que aporta coneixements als nens per això és important que el PCC siga un document orientatiu, obert i flexible que ajude a organitzar l'etapa de manera més coherent i on és necessari que les TIC estiguen presents.


Les TIC són un recurs que podem i hem d'utilitzar a l'escola, el llibre fa referència a la utilització de les TIC en tres de les àrees curriculars que es treballen a l'etapa de l'educació infantil: la descoberta d'un mateix, la descoberta de l'entorn i la d'intercomunicació i llenguatges. Per exemple en l’àrea de la descoberta d'un mateix es pot treballar el coneixement del cos fent activitats amb l'ordinador; en la de la descoberta de l'entorn natural i social es pot tractar la localització dels llocs (de l'aula de informàtica), persones (el mestre de informàtica) i dels objectes habituals (ordinadors, equips de música., etc.); i en l'última àrea, la de intercomunicació i llenguatge podem treballar tres tipus de llenguatge: el llenguatge verbal (oral i escrit), el llenguatge matemàtic, el llenguatge musical i el llenguatge plàstic.


Un altre apartat que es tracte al segon capítol és el que ens parle del paper del mestre i les TIC. En aquesta nova societat de la informació el mestre ha de ser capaç d'utilitzar tots els recursos que li siguen útils, per tant ha de tindre una formació i un cert domini de les TIC per saber com funcionen ja que aquest és el darrer recurs incorporat a l'escola. Un dels papers més importants dels mestres actuals és saber integrar les TIC a les aules per tal de que siguen útils i eficaces en el procés d'ensenyament-aprenentatge dels alumnes, ja que sinó s'utilitzen acompanyades d'una intenció educativa no serveixen per a res.


El mestre ha de tenir en compte els coneixements previs en TIC que els nens tenen al entrar a l'escola, ja que al viure en la societat de la informació viuen rodejats d'estes noves tecnologies i ja tenen molts coneixements sobre aquestes. Per això el mestre ha de ser capaç de reorganitzar tots aquests saber previs dels nens i partir d'ells amb la finalitat de que l'aprenentatge siga significatiu i estiga ben estructurat. A més a més la introducció de les TIC a l'escola suposa també una reorganització de l'espai, del temps escolar i un canvi en la metodologia del mestre.


La relació afectiva del mestre cap als seus alumnes és essencial per tal de que els nens puguen realitzar notòriament els aprenentatges escolars, les TIC ajuden a que aquesta relació siga més forta entre mestre-alumne i al inrevés, ja que són un recurs molt estimulador. També la relació família-escola és molt important en el desenvolupament de les capacitats de l’infant, les TIC ens ofereixen l'oportunitat de comunicar-nos d'una manera més immediata amb la família o la família amb l'escola.

El últim apart ens parla de la necessitat de treballar en equip les TIC, ja que açò ofereix la possibilitat de seqüènciar els continguts i adequar-los a les necessitats de l'entorn en el que s’està treballant. En aquest treball és imprescindible la coordinació i la col·laboració de tots els membres que formen part de l'equip. El suport entre mestres és imprescindible en un equip, aquests han de ser capaces de donar suport al treball amb les TIC, aquest suport pot ser tan tècnic com didàctic, també han d'establir uns criteris amb l'ajuda del PCC per tal de determinar quins recursos poden ser útils i quins no, a més a més els criteris han d'estar organitzats.


Al final del segon capítol els autors apleguen a unes conclusions sobre el que s'ha de fer amb les TIC a l'escola, algunes d'estes són la necessitat d'un canvi d'actitud per acceptar amb normalitat l’ús de les TIC a les aules, la modificació dels objectius i metodologies de treball per adaptar-los a les TIC, la selecció de les TIC necessàries per a millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge que es vol seguir, la concreció dels recursos reals necessaris per poder utilitzar les TIC, el treball en equip i la importància de la implicació de la comunitat educativa per tal de que les propostes siguen compartides.